FILOZOFIA YOGI

Mimo, że joga została wspomniana w różnych starożytnych tekstach wiele tysięcy lat temu, w tym w Wedach, Upaniszadach, Bhagawadgicie itp., to stworzenie formalnej, spójnej filozofii jogi należy do mędrca Patanjalego.

.

W swoich sutrach jogi Patanjali przedstawił istotę filozofii i nauk jogi w wysoce naukowej i systematycznej prezentacji. Joga sutry Patanjalego (YSP) są jedną z sześciu darszan hinduskich szkół filozoficznych i bardzo ważnym kamieniem milowym w historii jogi. Książka jest zbiorem 195 aforyzmów (sutr), które są krótkimi, zwięzłymi frazami zaprojektowanymi tak, by łatwo je zapamiętać. Choć krótko mówiąc, Yoga Sutras jest niezwykle wpływowym dziełem, które jest tak samo ważne dla filozofii i praktyki jogi, jak było wtedy, gdy zostało napisane.

 

 

Sutry są podzielone na cztery rozdziały (pada) w następujący sposób:

 

Samadhi Pada: Pierwszy rozdział zawiera definicję i cel jogi. Przedstawiono różne podejścia, które można zastosować do osiągnięcia celów jogi.

 

Sadhana Pada: Drugi rozdział zawiera praktyczne podejście do osiągania celów jogi. W tym rozdziale autor podaje opis ośmiu gałęzi jogi zwanych Ashtanga Yoga.

 

Vibhuti Pada: Trzeci rozdział koncentruje się na niektórych nadprzyrodzonych mocach, które biegły jogin może osiągnąć.

 

Kaivalya Pada: W czwartym rozdziale omówiono naturę umysłu i postrzeganie umysłu, pragnienie, niewolę i wyzwolenie, a także to, co następuje.

 

 

Joga Sutry Patanjalego są również czasami określane jako „Raja Yoga” lub „Royal Yoga”, joga królewska.

 

 

Definicja jogi
 

W sutrze 2 pierwszego rozdziału Patanjali zdefiniował jogę jako:

 

„Yogascitta vritti nirodhah” (sanskryt)
„Joga jest ograniczeniem ruchu umysłu” - tłumaczenie Swamiego Vivekanandy

 

 

W kolejnych sutrach Patanjali wyjaśnia, że ​​kiedy umysł zostanie właściwie powstrzymany, wówczas „widzący” lub „dusza, prawdziwe ja” mogą odpocząć we własnej prawdziwej naturze. Co więcej, dopóki umysł nie jest pod kontrolą, nadal przyjmuje formę „vrittis” lub zaburzeń w umyśle i te vritti stają się przyczyną ludzkiego cierpienia. Mówiąc prościej, definicja ta mówi nam, że możemy być spokojni i szczęśliwi, kiedy możemy kontrolować umysł; inaczej umysł nadal nas kontroluje i pozostajemy w stanie cierpienia.


 

Polecane artykuły

PUNKT 2 – DOCEŃ SWOJE MOCNE STRONY wg Yale University

Być może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale posiadasz umiejętności lub wiedzę, o której marzą inni ludzie. Zastanów się nad swoimi „mocnymi stronami” i każdego dnia przez następny tydzień staraj się wykorzystać swoje „mocne strony” w nowy sposób. Na przykład, jeśli ciekawość jest jedną z Twoich mocnych stron, obejrzyj film dokumentalny z nieznanej Ci do tej pory dziedziny. Jeśli dobroć jest Twoją siłą, wyświadcz komuś anonimową przysługę. I tak dalej. Staraj się wykorzystywać swoje mocne strony przynajmniej raz dziennie przez cały tydzień.
czytaj więcej

Własna sekwencja asan

Letnia edycja magazynu Yoga & Ayurveda jest już w kioskach, a w nim nasz artykuł o samodzielnym budowaniu sekwencji asan podczas wyjazdów wakacyjnych. Artykuł pomoże Ci praktykować jogę, gdzie tylko Cię nogi poniosą.
czytaj więcej
Strona wykorzystuje cookies. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na ich używanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.X