PRANAYAMA

„Jedną z ważnych rzeczy, o których należy zawsze pamiętać podczas wykonywania asan, jest regulacja oddechu. Powinien być powolny, cienki, długi i stabilny: oddychać przez oba nozdrza z uczuciem tarcia w gardle i przełyku, wdychać, gdy dochodzi do wyprostowanej pozycji, i wydychać, gdy zgina się ciało. ”
T. Krishnamacharya. 

Pranayama to złożone słowo w sanskrycie, składające się z „prana” + „ayama”.

 

 

"Prana" jest kosmiczną / uniwersalną siłą życiową, która jest odpowiedzialna za utrzymanie nas „przy życiu”. W Indiach, kiedy ktoś umiera, mówi się, że „prana” opuściła jego ciało.

 

Słowo „ayama” ma dwa różne znaczenia - rozciągać / wydłużać / rozszerzać oraz kontrolować / powstrzymywać. Oddech jest manifestacją prany.

 

Zatem słowo pranayama oznacza zdolność do rozszerzenia lub rozciągnięcia naszej siły życiowej (prany) poprzez kontrolowanie oddechu.

 

Techniki pranayamy obejmują kontrolowanie oddechu na różne sposoby.


Według mędrca Patanjali (sutra 2.50)

„Modyfikacje oddechu są wewnętrzne, zewnętrzne, albo zatrzymane; należy je regulować przestrzenią, czasem i liczbą oraz są długie lub krótkie”.

 

W tym kontekście przestrzeń reprezentuje albo specyficzny punkt skupienia w ciele (np. dolny kręgosłup), albo lewe / prawe nozdrze.
Czas oznacza czas trwania oddechu.

Liczba oznacza liczbę wdechów i wydechów lub zatrzymań.

 

Zgodnie z tymi wytycznymi, wiele technik oddychania zostało udokumentowanych w Hatha Yoga Pradeepika, starożytnym tekście o Hatha Jodze. Z biegiem lat pojawiło się wiele nowych technik, a także różne odmiany technik klasycznych i są one powszechnie stosowane.

 

Pranayama jest czwartą z ośmiu gałęzi jogi (Ashtanga Yoga) zgodnie z definicją Patanjalego.

 

Zapewnia niezbędny pomost między ciałem a umysłem. Kontrolując oddech, można kontrolować umysł. Kiedy człowiek jest zły lub wzburzony, jego oddech jest szybki, zaburzony i płytki. Kiedy człowiek jest spokojny, jego oddech jest miękki i niezakłócony. Często słyszymy zwrot „weź głęboki oddech!” ilekroć coś nas denerwuje. Joga uczy nas, że nie tylko nasze emocje kontrolują jakość oddechu, ale możemy kontrolować umysł i emocje kontrolując oddech.

 

 

Korzyści jakie niesie pranayama:

 

  • Oddychanie przeponowe może pomóc w nadciśnieniu, lęku i stresie
  • Poprawia krążenie płynów ustrojowych w nerkach, żołądku, wątrobie, śledzionie, jelitach, skórze itp.
  • Poprawia funkcjonowanie płuc
  • Stymuluj perystaltyczne i segmentacyjne ruchy jelit
  • Wpływa na sieć neuronową mózgu, aby lepiej kontrolować emocje
  • Pomaga utrzymać przepływ czystej krwi
  • Stymuluje gruczoły potowe
  • Oczyszcza nadis (kanały subtelnej energii), chroni narządy i komórki
  • Poprawia trawienie, wigor, witalność, percepcję i pamięć
  • Pomaga osiągnąć stan „pratyahara” (wycofanie zmysłów), co pomaga w dharana (koncentracja) i medytacji
Strona wykorzystuje cookies. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na ich używanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.X