MEDYTACJA

 

Czym jest medytacja? Po co medytować? Jak medytować? Co dzieje się w umyśle podczas medytacji? Jakich korzyści mogę oczekiwać od medytacji? „Mój umysł ciągle się ściga - czy nadal mogę medytować”? Czy mogę medytować w pozycji leżącej? Kiedy medytować i jak długo? itp…

 

Jeśli kiedykolwiek próbowałeś medytacji, jest więcej niż prawdopodobne, że spotkałeś się z powyższymi i innymi pytaniami związanymi z praktyką medytacyjną.

 

Jak zapewne wiesz, Yoga Sutras autorstwa Patanjalego jest najbardziej wpływowym tekstem, który daje nam dogłębne zrozumienie pojęć praktyki jogi. W tym tekście Patanjali przedstawia nam ośmiokrotną ścieżkę jogi, zwaną Ashtanga Yoga (osiem gałęzi jogi), dla osiągnięcia celu jogi, którym jest samorealizacja - Samadhi. Z tych ośmiu gałęzi ostatnie trzy - dharana (skupienie), dhyana (kontemplacja) i samadhi (absorpcja) stanowią praktykę medytacji.

 

 

Czym jest medytacja?


Patanjali definiuje medytację jako zdolność do utrzymywania tej samej treści płynącej w umyśle, bez ingerencji innych treści przez długi czas (Sutra 3.2).

Na przykład, jeśli patrzę na kwiat, wówczas obraz kwiatu może być treścią umysłu w tym czasie. Gdybym mógła zachować ten sam obraz w umyśle przez dłuższy czas, nie pozwalając, by inne treści (myśl, percepcja zmysłów, uczucia, emocje itp.) wkradały się do umysłu, osiągnęłabym głęboki stan medytacji z obrazem kwiatu jako przedmiotu medytacji.

 

 

Po co medytować?


Jak podaje Patanjali w Sutrach, definicją i celem praktyki jogi jest tłumienie ciągłych rozmów, które toczy się w umyśle i uspokojenie umysłu.

 

Patanjali zapewnia 8-stopniową ścieżkę jako środek do osiągnięcia celu jogi (celu życia!). Jednak nacisk kładziony jest głównie na praktykę medytacji, ponieważ tylko poprzez medytację możemy osiągnąć ostateczny cel.

Wszystkie pozostałe gałęzie jogi ćwiczy się, aby rozwinąć ciało, aby było wystarczająco silne i elastyczne, żeby siedzieć w medytacji przez długi czas, oraz umysł, który jest podatny na uspokojenie się i spokój.

 

Chociaż osiągnięcie ostatecznego celu jogi może zająć dużo czasu, zaczniesz dostrzegać wiele dodatkowych korzyści, gdy rozwiniesz regularną, ciągłą praktykę medytacji. 

 

 

Style medytacji


Medytacja, jako sposób na uspokojenie umysłu, jest praktykowana od tysięcy lat przez ludzi należących do różnych wyznań, kultur i systemów wierzeń. Istnieje wiele różnych stylów medytacji, które ewoluowały w czasie.

 

Niektóre z częściej praktykowanych stylów medytacji to medytacja buddyjska: Vipassana, uważność, medytacja chodzenia, medytacja Zen itp.,

Hinduskie systemy medytacji: medytacja mantry, medytacja transcendentalna - TM, medytacja z pytaniem „kim jestem?”, Nada Joga - medytacja na dźwięk itp.

 

 

Przedmiot medytacji


Styl medytacji, który praktykuję i uczę, oparty jest na systemie medytacji jogi przedstawionym przez Patajanjali w Yoga Sutras. W tym systemie medytacja jest praktykowana poprzez skupienie umysłu na obiekcie medytacji.

 

 

Jak wybrać przedmiot do medytacji?

 


Patanjali w sutrze 1.39 stwierdza, że ​​można medytować, skupiając się na dowolnym wybranym przez siebie obiekcie. Możesz użyć myśli, pomysłu, uczucia, emocji, dowolnej z pięciu percepcji zmysłowych (węchu, smaku, dotyku, wzroku i słuchu), dowolnego obiektu fizycznego wewnętrznego lub zewnętrznego względem ciebie itp. jako przedmiotu medytacji .

 

W miarę ewolucji praktyk medytacyjnych z biegiem czasu jednym z najczęściej używanych obiektów medytacji, który się pojawia, jest „mantra”.

W czasach starożytnych tradycją było, aby uczeń studiował pod kierunkiem nauczyciela w aśramie (zwanym Gurukula) przez okres do 12 lat. Była to zwykła szkoła, ale obejmowała także szkolenie w zakresie dyscyplin duchowych. W momencie ukończenia szkoły nauczyciel przekazywał każdemu uczniowi mantrę do medytacji, której używał do końca życia.

 

Oczywiście w dzisiejszych czasach ten system już nie istnieje. Obecnie, kiedy uczniowie chodzą na trening jogi w aśramie, mogą wybrać inicjację w mantrę przez wykwalifikowanych nauczycieli. Wielu studentów otrzymuje także nowe imię, zwykle w sanskrycie.

 

W przypadku braku takiego ułatwienia najlepszą wskazówką jest wybór własnej mantry. Możesz wybrać jedno słowo, dowolne słowo lub nawet krótką frazę jako swoją mantrę. Powinieneś spróbować wybrać coś, co dobrze rezonuje z Twoją wiarą lub systemem przekonań i przypisujesz temu pewną pozytywną wartość.

Na przykład powszechną mantrą używaną przez ludzi z subkultury indyjskiej jest „om namo Shivaya” (kłaniam się Shivie).

 

Możesz spróbować eksperymentować z kilkoma różnymi mantrami, aby dowiedzieć się, co najbardziej Ci odpowiada. Zdecydowawszy się na mantrę, zzaleca się pozostanie przy tej samej mantrze przez wszystkie kolejne medytacje.

 

 

Jak rozwinąć początkowe skupienie? (praktyka dharana)

 

Istnieją trzy etapy medytacji - dharana, dhyana i samadhi.

 

Etap dharana, pomaga rozwinąć początkowy punkt skupienia.

 

Dostępnych jest wiele technik praktyki dharany:

 

  1. Prosta świadomość oddechu,
  2. Liczenie oddechów,
  3. Pięć świadomości zmysłowych (nazywam to medytacją pratyahara),
  4. Trataka (patrząc na świece),
  5. Techniki pranajamy, takie jak bhramari (kolibra), sama-vritti (równa rotacja), przerwane oddychanie itp.


Możesz użyć jednej z tych technik dharana przez pewien czas, aby rozwinąć początkowe skupienie umysłu. Następnie możesz przejść do medytacji mantry.

 

 

Technika medytacji


Jeśli kiedykolwiek wcześniej medytowałeś, wiesz już, że gdy tylko zaczniesz intonować mantrę, umysł wydaje się zalewać wieloma myślami. Wielu moich przyjaciół mówi mi, że nie medytują, ponieważ nie mogą milczeć nawet przez „minutę”.

 

Odkryję teraz mały „sekret” - nawet najbardziej zaawansowani praktykujący, którzy medytują od wielu lat, nie są w stanie wyciszyć się przez chwilę. Minuta to zbyt długo, aby umysł mógł skupić się na jednym obiekcie - nawet dla doświadczonych joginów.

 

Oczywiście utrzymanie spokoju przez pewien czas jest ostatecznym celem praktyki jogi. Ale ten cel nie jest czymś, co osiągniesz po medytacji przez tydzień, miesiąc, a nawet rok! 

 

Kiedy zaczniesz medytację mantry, zdasz sobie sprawę, że bardzo szybko umysł zaczyna odchodzić od mantry. Kiedy tak się dzieje, zamiast walczyć z umysłem, musisz delikatnie przywrócić umysł do mantry. Ilekroć wydaje się, że umysł odpłynął zbyt daleko od mantry, możesz przejść przez sekwencję świadomości ciała, oddechu i trzeciego oka przed wznowieniem intonacji mantry.

 

We wczesnych stadiach medytacji umysł odpływa myślami o przyziemnych czynnościach, przez które przechodzimy w naszym codziennym życiu. Niezależnie od tego, czy jest to sytuacja w pracy, w domu, w supermarkecie, czy jakakolwiek inna dokuczliwa myśl, będą one miały tendencję do rozpraszania twojego umysłu, gdy siedzisz w medytacji. Kiedy praktyka zostanie ustanowiona na pewien okres czasu, może potrwać kilka miesięcy lub nawet dłużej, wtedy zauważysz, że umysł jest w stanie pozostać skupiony na mantrze przez dłuższy czas. 

 

Nie poddawaj się jednak i kontynuuj praktykę medytacji.

Strona wykorzystuje cookies. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na ich używanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.X